„Kobieta – Dialog ze sztuką” – wystawa obrazów Sylwii Szczotki
„Kobieta – Dialog ze sztuką” – wystawa obrazów Sylwii Szczotki

„Kobieta – Dialog ze sztuką” – wystawa obrazów Sylwii Szczotki

Wydarzenia

W części promocyjnej Galerii Akademickiej ATH prezentujemy wystawę malarstwa Sylwii Szczotki. Kuratorem wystawy jest dr Małgorzata Jopek-Bizoń.

Sylwia Szczotka poprzez własny dialog ze sztuką, którego doświadcza w procesie twórczym swojego malarstwa, wydobywa głębię, piękno, niepowtarzalność i tajemniczość kobiety. Maluje głównie na płótnie, używając farb olejnych i akrylowych, jednak jak sama przyznaje, cały czas poszukuje swojego stylu, eksperymentuje, próbuje nowych technik. Swoje niezwykłe doświadczenie i przeżycia związane ze sztuką wykorzystuje również na co dzień, zajmując się renowacją mebli. Malarka uważa, że wszystkie meble mają swoją historię i duszę, a nadawanie im nowego życia, poprzez uzyskanie niepowtarzalnego i oryginalnego efektu lub odtwarzanie starych wzorów sprawia jej ogromną satysfakcję. Artystka zajmuje się również malarstwem ludowym, którym ozdabia budynki, wątki folklorystyczne znajdują się również na jej obrazach – portretach. Sylwia Szczotka, to z pewnością kobieta z pasją i artystka, która powinna być znana większemu ogółowi.

 

Wystawę otwiera cykl czterech obrazów olejnych przedstawiających kobietę w kontekście koła. Koło symbolizuje pełnię, doskonałość i nieskończoność, gdyż nie posiada początku ani końca. W historii twórczości, w symbolice koła nawiązywano również do wiecznego, kolistego ruchu kosmosu. W pracach autorki można dostrzec nawiązanie do twórczości Bolesława Biegasa, polskiego rzeźbiarza, malarza i dramatopisarza, którego dzieła zalicza się również do awangardy tworzonej na początku XX wieku. Obrazy Sylwii Szczotki z omawianej kompozycji, to także ujęcia portretowe, a główny akcent stanowi, tak jak u Bolesława Biegasa, twarz kobiety połączona z różnymi obrazami koła. Jednak twarze kobiet, przedstawione przez artystkę, są bardzo wyraźne, spokojne i delikatne. W swoich poszczególnych obrazach malarka zawarła obok symbolu koła, symbole Ziemi i jej przyrody. W obrazie zatytułowanym „Wenus”, w barwach zieleni ukazana jest kobieta, uosabiająca odnawiające się życie, powstające z obumierającej natury. Wenus, to rzymska bogini miłości, ale również patronka ogrodów, warzyw i wszelkiej roślinności. Kolejny obraz zatytułowany „Afordyta”, przedstawia portret kobiety w chłodnych barwach, jednak z ukrytymi w kołach elementami będącymi kompozycją m.in. różnych wzorów kwiatów i muszli. Kwestia pochodzenia greckiej bogini miłości i urody – Afrodyty – rożnie przedstawiana jest w mitach. Według jednej z nich, Afrodyta pewnego dnia wyłoniła się z piany morskiej w pobliżu Cypru. Może właśnie dlatego artystka ukazuje boginię wyłaniającą się z otchłani ciemności, w barwach błękitu morza i szaro-białych odcieniach fali morskiej.

Wystawa zawiera również obrazy, które powstały w okresie pandemii Covid-19.

Przemijalność i zagubienie się człowieka w zastanej rzeczywistości ukazuje autorka w kolejnej swojej kolekcji obrazów, którą można zatytułować „Drzewa”. Symbolika drzewa jest wieloznaczna: symbol życia, symbol łączący niebo z ziemią, symbol wielkości, symbol porządku świata. Serię czterech obrazów mieszczących się w tej kolekcji wyróżnia mocny czarny kontur, który nie jest wcześniej zauważalny w obrazach artystki. Wprowadzenie czarnej wyraźnej linii, odgraniczającej jedną płaszczyznę od drugiej, jest świadomym zabiegiem malarki. W ten sposób ukazują się elementy, które tworzą cały obraz, a jednak są na granicy rozpadu. Autorka sama podkreśla, że rozpad ten również chciała ukazać w obrazie kobiety, który jest podsumowaniem nie tylko kolekcji, ale również towarzyszących jej przeżyć w okresie pandemii. Kobieta tym razem przedstawiona w wyraźnych konturach, z uniesioną głową, z zamkniętymi oczami, wymalowana na tle kolorów nieba i ziemi, ze spokojem na twarzy, jakby usypia niepokój. Również i w tym obrazie autorka ukazuje siłę i moc pozornie delikatnej kobiety.

Kolejny zestaw dzieł autorki składa się z dwóch obrazów. Pierwszy z nich, „Pełnia”, przedstawia zmąconą rzeczywistość w barwach błękitu, bieli, żółtego, szarości i czerni. Ukazuje zmaganie się dwóch sił – ciężkości materialnej ziemi i lekkości ducha. Potęgę siły przedstawia wynurzający się, nad uśpionym w ciemności miastem, orzeł z rozpostartymi skrzydłami, który jednak wspierany jest skrzydłem anioła, wyłaniającego się delikatnie z przebijającej światłem jasności. Energii walki emanującej z obrazu dodaje specyficzny czas ukazany przez autorkę. Pełnia – to moment, kiedy Księżyc znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. Poprzez tajemniczy blask Księżyca artystka i tym razem nawiązuje do siły i potęgi kobiety. W wielu kulturach Księżyc utożsamiany był z esencją kobiecości – zmiennością, intuicją, emocjonalnością. Warto tutaj przypomnieć boginie Selene i Hekate. Pierwsza z nich, grecka bogini Księżyca, według wierzeń starożytnych Greków przemierzała nocne niebo na srebrnym rydwanie, zaprzężonym w parę białych koni, który najbardziej jaśniał w czasie księżycowej pełni: „W połowie miesiąca boska Selena kąpie się w Oceanie i ubrana w szaty świetliste, zaprzęga jasne rumaki do wozu, z którego lecą delikatne promienie. Wtedy moc jej największa, a jej światło staje się wróżbą dla ludzi”. Hekate to również bogini Księżyca, ale także bogini ciemności, czarów, magii oraz świata istot i zjawisk nadprzyrodzonych.

Wystawę zamykają dzieła autorki z serii nazwanej „Spojrzenia”. Wszystkie obrazy z tej kolekcji, to portrety kobiet, wykonane akrylem, techniką mieszaną, na płótnie. Charakterystycznymi elementami łączącym poszczególne obrazy, są oczy kobiety, których wzrok ujawnia różne emocje. W ten sposób każdy portret staje się jak gdyby niewerbalnym komunikatem emocji autorki. W języku potocznym często mówi się, że „oczy są zwierciadłem duszy człowieka”, czy też „oknem do głębi człowieka”. Poprzez obrazy z serii „Spojrzenia” malarka zachęca odbiorców do odczytania emocji ukrytych w twarzy kobiety. Właśni ten niewerbalny komunikat emocji sprawia, że każdy obraz przemawia do odbiorcy z różną siłą. Na poszczególnych twarzach kobiet, przedstawionych w różnych barwach, rysuje się spokój, zamyślenie, rozgoryczenie, nostalgia, żal, smutek, siła, obojętność. Obrazy Sylwii Szczotki ukazują kobiecość, jej piękno, zmienność, emocjonalność i intuicyjność.

Galeria Akademicka

Dane adresowe

Akademia Techniczno-Humanistyczna
43-309 Bielsko-Biała, ul. Willowa 2
centrala telefoniczna:
tel. +48 33 8279682
fax: +48 33 8279355
Regon: 072728961, NIP: 547-194-37-84
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Identyfikator: ATH_Bielsko_Biala
konto bieżące:
Bank Pekao S.A. 02 12404142 11110000 48278261
Inne konta:
Studia Podyplomowe: 21 12404142 11110010 54573476
Kursy: 66 12404142 11110010 54573636
Konferencje: 73 12404142 11110010 54572831

A+
Kontrast